Pas på med hvilken benzin du hælder i tanken

Pas på med hvilken benzin du hælder i tanken

Hvilken benzin skal man vælge til sin CX? Hidtil har al benzin været af typen E5. Nu er der også E10. Og du skal sørge for at tanke rigtigt

Af Thomas Schiermacher, fra CX Nyt 1/2020

Det syner som en lille ændring, men faktisk kan det have stor betydning for dig, som kører i en klassisk bil eller på en veteran-mc, for din forsikring dækker ikke, hvis du tanker forkert og skader din mc. Her fortæller vi dig hvorfor.

E10 – Hvad betyder det?

10-tallet er et udtryk for, hvor meget bioethanol benzinen indeholder. 10 står for 10 procent. Tidligere med E5 var det 5 procent. At der kommer mere bioethanol i brændstoffet skyldes nye regler, der skal gøre bilparken grønnere og forureningen mindre. Reglerne kommer fra EU. Her har man stillet krav om, at der minimum skal være 10 procents vedvarende energi i transporten i 2020.

I Danmark klarer vi den sag ved at gå fra E5 til E10 som standard for benzinen.

Heldigvis er det ikke et problem. Mange tankstationer vil stadig have en tankpistol med E5 benzin i, som Classic Car-folket kan tanke fra. Det er højoktanbenzinen, Oktan 100, og den skader ikke motoren.

Hvad betyder det for dig?

For langt de fleste af de benzinbiler og mc’er, der kører rundt på vejene i Danmark, betyder det ingenting. De er godkendt og egnede til at køre på E10. Men der, hvor det har betydning, er på de omtrent 5 procent af køretøjerne, der ikke er godkendt til E10. Og det er blandt de fem procent din bil eller mc befinder sig. For det er nemlig typisk ældre køretøjer fra 90’erne eller før og nogle af de allerførste biler med turbo.

På hjemmesiden DrivkraftDanmark.dk kan du finde en komplet liste over køretøjer, der er godkendt til at køre på E10. Hvis din ikke er på listen, så skal du holde dig fra at tanke den type og sørge for at finde standeren med oktan 100 og E5.

Hvad kan der ske ved at tanke forkert?

Gud forbyde det: Du tanker forkert og hælder E10 på i stedet for E5. I allerværste tilfælde kan motoren tage skade. Opdager man det hurtigt, kan man få tømt tanken på et værksted. Men man må selv til lommerne. ”Fejltanker man sin mc, så er det som regel for egen regning. Både at få tømt tanken, hvis man opdager det i tide, og hvis man ikke opdager det og kører motoren i stykker på grund af det forkerte brændstof,” siger Steen List, der er assurandør i Veteranforsikring Danmark. Der er dog enkelte forsikringer, der dækker den slags menneskelige fejl, men det er ikke sædvanen.

Har man kørt med den forkerte benzin, er der især tre områder, der vækker bekymring hos eksperterne.

Det første bekymring er rust. Enhver Classic Car-entusiasts værste skræk. Når klassiske biler og veteranmotorcykler skal stå stille, typisk hen over vinteren, kan biobenzinen tiltrække/udskille vand. Det kan få den konsekvens, at benzintanken og brændstofsystemet ruster.

Den anden er motorens pakninger. Biobenzinen bliver beskyldt for at nedbryde gummipakninger i motoren. Det giver utætheder og andre følgeskader.

Til sidst er der forbrænding og udstødning. Moderne benzin er udviklet til moderne køretøjer med elektronisk indsprøjtning og avanceret motorstyring overvåget af computere. Og samtidig er den benzin, man tanker nu om stunder, anderledes sammensat, end benzin var i f.eks. 1960’erne og 1970’erne. Det har konsekvenser for køretøjer med karburatorer, fordi benzinen ganske enkelt antænder og brænder på en anden måde, end da den rullede af samlebåndet. Det kan gøre det vanskeligt at få en jævn og god motorgang og den helt rigtige forbrænding.

Hvis du er i tvivl, har Drivkraft Danmark, der er brancheorganisation for selskaber, der leverer benzin og diesel mm. som medlemmer, lavet en liste over alle E10-godkendte køretøjer. Den kan man finde på hjemmesiden drivkraftdanmark.dk. Kig efter tjekliste E10. Hvis du er i tvivl om, hvad der kommer ud af hanen, når du tanker, så står det på alle landets benzinstandere.

Hold øje med mærket på tankpistolen og standeren.

Det er ikke alle tankstationer, som har E5 – det kan du bl.a. se på billedet øverst..

FAKTA: Hvorfor højt oktantal?

Oktantallet er en målestok for benzinens tilbøjelighed til bankning i motoren. Bankning skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af benzin-luftblandingen i motoren, der finder sted, før den tændrørsstyrede forbrænding.

Den benzin, der kommer ud af destillationsmekanismen på raffinaderiet, har generelt et oktantal på omkring 60. En forbrændingsmotors effektivitet stiger med kompressionsforholdet. Derfor forhøjer man oktantallet, men med stigende kompressionsforhold kommer også tendensen til selvantændelse og deraf følgende motorbanken.

Kilde: Drivkraft Danmark

Facebook kommentarer
Del gerne hvor du ønsker

Comments are closed.